به گزارش مشرق، سرهنگ مصطفی زینی وند، صبح دوشنبه در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت که از شبکه پنج سیما پخش شد، در خصوص نقص راه و افزایش شدت و تعداد تصادفات، گفت: مثلث سه گانه تصادف شامل انسان، راه و وسیله نقلیه میگردد که در نقص راه زمینه تصادف را فراهم میکند و یا به صورت مستقیم باعث تصادف میشود.
وی افزود: نواقص راه به نواقص روی راه باز میگردد که شامل روکش آسفالت، نواقص حاشیه معبر، شانه راه، حفاظهای کناری راه و نقص در تابلو و علائم و یا روشنایی مسیر میشوند که یا به صورت مستقیم و غیر مستقیم میتوانند زمینه ساز تصادفات گردند.
سرهنگ زینی وند بیان داشت: تصادفاتی که به همین علت روی داده و نقص راه باعث شده که شدت تصادفات بالا برود و متأسفانه باعث تشدید خسارات جانی و مالی گردد.
رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ابراز کرد: مانند اینکه حفاظ ایمنی باید به عنوان محافظ عمل کند ولی به خاطر نقصی که در این حفاظها وجود دارد در لحظه برخورد و اصابت خودرو با آنها شدت تصادف بالا رفته و خود آن شدت حوادث را بالا میبرد.
وی گفت: در جایی که خطای انسانی در یک محور روی میدهد و تصادفی اتفاق میافتد اگر نقص راه وجود داشته باشد خود این موضوع باعث افزایش تعداد و شدت تصادفات میگردد.
سرهنگ زینی وند افزود: به عنوان مثال دیگر، شانه راه باعث شده خودرویی که به هر دلیلی تغییر مسیر داشته و یا راننده آن خسته و خواب آلود بوده است، باعث سقوط به قسمت پرتگاهی راه شده و شانه راه ناقص باعث این حادثه شده است
رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: با توجه به نقشه زیرساختی شهر تهران و شیب سرپایینی اغلب بزرگراههای پایتخت، در بزرگراههای شمالی-جنوبی شدت تصادفات خیلی زیاد افزایش پیدا میکند، به خصوص در مقاطع انتهایی این بزرگراهها شدت این تصادفات زیاد میشود.
وی افزود: بزرگراههایی مانند کردستان، مدرس، شهید صیاد شیرازی و بزرگراه یادگار امام (ره) که خودروها وقتی به مقطع انتهایی این معابر می رسند با توجه به ساختار و شکل هندسی راه و شیب آنها، احتمال تصادفات در این معابر بیشتر میشود.
سرهنگ زینی وند بیان داشت: بزرگراههای کمربندی هم مانند بزرگراه آزادگان، شهید یاسینی، بسیج به دلیل اینکه به مرور زمان دچار یک سری ایرادات میشوند و اگر به موقع تعمیر و نگهداری صورت نگیرد و تعمیرات انجام نشود، باعث تصادفات میشوند.